Tavaramerkkien tarkistuslista PK-yrityksille

by | 04/05/2021 | Tavaramerkit | 0 comments

Tavaramerkkiasiat voivat olla etäisiä ​​startup- ja PK-yrityksille. Tässä on yksinkertainen tarkistuslista autamaan pääsemään oikealle tielle.

1. Perusteet

☐ Ymmärrä, miksi tavaramerkit ovat tärkeitä liiketoiminnassa
☐ Varmista, että pääbrändisi on sellainen, joka saada tavaramerkkisuojaa
☐ Kartoita kaikki kaupalliset tunnukset, jotka voidaan suojata tavaramerkeinä
☐ Luo logo antamaan visuaalinen ilme brändillesi
☐ Varmista, ettei kukaan ole rekisteröitynyt tai käytä vastaavaa nimeä tai logoa

2. Tavaramerkkien suojaaminen

☐ Määrittele budjetti tavaramerkkien rekisteröintiin
☐ Tarkista julkiset avustukset ja innovaatio-ohjelmat, joilla voit rahoittaa suojauskustannuksia
☐ Valitse merkit ja muut tunnukset, jotka haluat suojata tavaramerkillä
☐ Tunnista tavarat ja palvelut, jotka tavaramerkkien tulisi kattaa
☐ Arvioi, tarvitsetko apua tavaramerkkisi suojaamiseen
☐ Päätä, missä maissa tarvitset tavaramerkkisuojaa
☐ Tee hakemus kotimaassasi tai EU:ssa
☐ Tee vastaavat ulkomaiset hakemukset 6 kuukauden kuluessa ensimmäisestä hakemuksesta

3. Tavaramerkkioikeuksien ylläpitäminen ja vahvistaminen

☐ Käytä tavaramerkkiäsi oikein (tavaramerkinomaisesti)
☐ Valvo määräpäiviä ja pidä huolta, että tavaramerkkiin liittyvät asiakirjat ovat tallessa ja saatavilla
☐ Tallenna ajoittain todisteita merkin käytöstä
☐ Seuraa tavaramerkkitietokantoja nähdäksesi mahdollisesti oikeuksiasi loukkaavia muiden tekemiä hakemuksia
☐ Seuraa Internetiä mahdollisten mahdollisten loukkausten
☐ Puutu loukkaustapauksiin viiveettä
☐ Älä anna muiden käyttää tavaramerkkiäsi kuvailevassa tarkoituksessa
☐ Uudista tavaramerkkirekisteröinnit ajallaan
☐ Arvioi aika-ajoin rekisteröityjen tavaramerkkioikeuksiesi suojan laajuus ja riittävyys

Ilmainen tavaramerkkitutkimus

Tarkista onko tavaramerkkisi vapaana rekisteröitäväksi

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Muut artikkelit

IPR-oikeuksien merkitys PK-yrityksille

Euroopan patenttivirasto (EPO) ja Euroopan tavaramerkkivirasto (EUIPO) ovat julkaisseet uuden tutkimuksen nimeltä "Intellectual property rights and firm performance in the European Union". Tutkimuksessa tarkastellaan IPR-oikeuksien (tutkimuksessa mukana olleet...

Miksi brändi on tärkeä ohjelmistoyritykselle

Ohjelmistoyritykset rummuttavat usein olevansa “teknologiayhtiöitä”. Teknologia ja teknologiayhtiöiden immateriaalioikeudet (“IPR-oikeudet”) mielletään usein patenteiksi. Monilla teknologiayhtiöillä – erityisesti suomalaisilla – on käsitys, että brändi on vain...

Miten pieni yritys voi luoda vahvan brändin?

Väkevän ja haluttavan brändin luominen ei ole enää isojen yritysten yksinoikeus. Pienikin yritys pystyy oikeilla toimilla luomaan haluttavan brändin. Esimerkiksi Gold&Green onnistui tässä joitakin vuosia sitten erinomaisesti Nyhtökaura-tuotteellaan, samoin Kyrö...