Erottaudu eri lailla: viisi innovatiivista tavaramerkkiä

by | 05/02/2020 | Tavaramerkit | 0 comments

Useimmiten tavaramerkit ovat sanoja, logoja ja sloganeita. Vaikka nämä ovatkin kaikkein tyypillisimmät tavaramerkit, on tavaramerkillä mahdollista suojata lähes mitä hyvänsä jolla yrityksen tavara tai palvelu voidaan tunnistaa. Keräsimme kotoa ja maailmalta viisi innovatiivista tavaramerkkirekisteröintiä jotka osoittavat, että erottautumistapoja on monia.

1. Sininen jenkkifutiskenttä

Boise State Universityn amerikkalaisen jalkapallon kenttä on sininen. Kyseessä oli ensimmäinen amerikkalaisen jalkapallon kenttä, joka ei ollut vihreä. Kentän väri valittiin alun perinkin sen vuoksi, että sillä voitaisiin erottautua kaikista muista joukkueista.

New York Timesin mukaan kenttä on niin helposti havaittavissa, että Boisea lähestyvien lentokoneiden kapteenit usein näyttävät sen matkustajille. Kentästä on tullut myös koko Boisen kaupungin merkittävä symboli ja tulonlähde. Valitsemalla kentän väriksi tyypillisen vihreän sijasta sinisen, Boise on erottautunut positiivisesti kaikista muista joukkueista. 

Alun perin Boisen tavaramerkkihakemus siniselle kentälle hylättiin. Hakemus kuitenkin hyväksyttiin lopulta kun merkin omistaja osoitti, että sininen jalkapallokenttä yhdistetään juuri heihin.

Picture

Boise Staten rekisteröimä tavaramerkki

 

2. Suklaapatukan muoto

Lähes kaikki tuntevat sveitsiläisen Toblerone-suklaan. Suklaa tunnistetaan paitsi nimestä Toblerone, myös sen erikoisesta muodosta. Toblerone-suklaan muoto onkin rekisteröity tavaramerkiksi. Jos joku toinen taho valmistaisi samanmuotoista suklaata vaikkapa irtomyyntiin tai läpinäkyvässä myyntipakkauksessa, olisi sekaannusvaara aivan ilmeinen. Kuluttaja olettaisi luonnollisesti, että kyseinen tuote on Tobleronen valmistama.

Tuotteen ulkoasun rekisteröinti on usein järkevää, ja sillä voidaan saada selkeää kilpailuetua ja suojaa kopiointia vastaan. Jotta ulkoasu voidaan rekisteröidä tavaramerkiksi tulee sen olla sellainen, josta tuote tunnistetaan.

​Rekisteröintiä ei tyypillisesti voida myöntää, jos ulkoasu on tarpeen esimerkiksi jonkun teknisen ominaisuuden saavuttamiseksi. Esimerkkinä tästä toimii Euroopan unionin tuomioistuimen päätös siitä, että Lego-palikan ulkomuoto ei voi olla suojan kohteena koska ulkomuodolle on selvä tekninen tarve (Lego-palikoiden kiinnittäminen toisiinsa). Päätöksen seurauksena muut valmistajat voivat valmistaa palikoita, jotka ovat yhteensopivia Lego-palikoiden kanssa.

Picture

Kraft Foodsin rekisteröimä tavaramerkki

​Toblerone ja Lego ovat vastakkaiset esimerkit. Molemmilla on selvä kaupallinen ja kilpailuetua suojaava tarve saada tuotteen ulkoasu suojatuksi. Legon kannalta valitettavasti suojaa ei saatu varmistettua. Legon kanssa samanlaisen kohtalon on kokenut mm. Rubikin kuutio ja Philipsin kolmipäinen sähköparranajokone.
 

3. Kengänpohja

Picture

Lähde: Wikipedia

​Wikipedian artikkeli Christian Louboutinista alkaa seuraavasti: “Christian Louboutin (French, born 7 January 1963) is a French fashion designer whose high-end stiletto footwear incorporates shiny, red-lacquered soles that have become his signature.”

Louboutinin kengät tunnetaan siis siitä, että niissä on punainen pohja. Louboutin on myös rekisteröinyt kengänpohjan värin tavaramerkikseen useissa maissa, mukaan lukien EU ja USA. Rekisteröinnillä on suuri käytännön vaikutus. Koska punainen pohja yhdistetään hyvin vakiintuneesti Louboutiniin, on se myös yleinen jäljittelyn kohde. Värien rekisteröinti ei ole mahdollista kaikissa maissa, kuten esimerkiksi Intiassa.

Picture

Louboutinin rekisteröimä tavaramerkki

 

4. Myymälän sisustus

​Apple on rekisteröinyt liikkeensä sisustuksen tavaramerkikseen. Rekisteröinti käsittää ulkoapäin lasin läpi kuvatun myymälän sisustuksen. 

Rekisteröinnissä merkki on kuvattu seuraavasti: “Color is not claimed as a feature of the mark. The mark consists of the design and layout of a retail store. The store features a clear glass storefront surrounded by a paneled facade consisting of large, rectangular horizontal panels over the top of the glass front, and two narrower panels stacked on either side of the storefront. Within the store, rectangular recessed lighting units traverse the length of the store’s ceiling. There are cantilevered shelves below recessed display spaces along the side walls, and rectangular tables arranged in a line in the middle of the stor
e parallel to the walls and extending from the storefront to the back of the store. There is multi-tiered shelving along the side walls, and a oblong table with stools located at the back of the store, set below video screens flush mounted on the back wall. The walls, floors, lighting, and other fixtures appear in dotted lines and are not claimed as individual features of the mark; however, the placement of the various items are considered to be part of the overall mark
.”

Vaikka myymälän (tai muun toimitilan, kuten ravintolan) sisustus voi hyvinkin olla niin omaperäinen että se tunnetaan nimenomaisesti siitä, vaikuttaa Applen myymälän sisustus kuitenkin suhteellisen yleiseltä. Rekisteröinti on siitä huolimatta hyväksytty Yhdysvalloissa ja joissakin muissa maissa.

Edellisissä merkeissä (sininen kenttä, suklaapatukan muoto, kengänpohja) merkin suoja on varsin helppo käsittää ja loukkauksen arviointi myös jossain määrin selkeää. Applen tapauksessa merkki käsittää niin monta eri elementtiä, että käytännössä olisi vaikea tulkita milloin jokin toinen myymälä on liian samankaltainen Applen myymälän kanssa. Applen tapauksessa rekisteröinnillä lienee erityisesti markkinoinnillista arvoa.

Picture

Applen rekisteröimä tavaramerkki

 

5. Avantopitchaus

​Oululainen Polar Bear Pitching tunnetaan siitä, että pitchaaminen tapahtuu avannossa. Polar Bear Pitching on rekisteröinyt tavaramerkikseen liikesarjan, jossa henkilö seisoo avannon vieressä, siirtyy avantoon liikehtien siellä n. minuutin verran ja nousee lopuksi ylös avannosta. 

Käytännössä siis tällä liikesarjan käsittävällä tavaramerkillä Polar Bear Pitching onnistunut suojaamaan koko liiketoimintaideansa, avantopitchaamisen. Rekisteröinti on merkittävä, koska sen avulla Polar Bear Pitching voi estää muita jäljittelemästä omaperäistä konseptiaan. Rekisteröinti suojaa Polar Bear Pitchingin tapahtumaa huomattavasti tehokkaammin kuin esimerkiksi tapahtuman nimen tai logon suojaaminen.

Picture

Polar Bear Pitchingin rekisteröimä tavaramerkki

 

Lopuksi

​Tavaramerkki on suojakeinona erittäin monipuolinen, ja sitä voidaan käyttää usein yllättävillä ja innovatiivisilla tavoilla. Kaikissa yllä mainituissa esimerkeissä rekisteröinnillä saadaan liiketoiminnalle sellaista suojaa, jota pelkän nimen tai logon suojaamisella ei saisi.

Erottautuminen muista on tärkeää, ja erottautumistapoja on monia. Usein palvelun nimen, logon tai sloganin lisäksi on myös muita keinoja erottautua kilpailijoista. Esimerkiksi Abercrombie & Fitchin myymälät tuoksuvat samalle. Tuoksu on hyvin erottuva elementti heidän toiminnassaan, ja myymälään astuessaan sitä ei voi olla huomaamatta.

Mikäli teillä on jokin omaperäinen tapa erottua kilpailijoistanne, olkaa yhteydessä niin selvitämme, voitaisiinko se suojata tavaramerkiksenne.

Ilmainen tavaramerkkitutkimus

Tarkista onko tavaramerkkisi vapaana rekisteröitäväksi

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Muut artikkelit

Tavaramerkkien tarkistuslista PK-yrityksille

Tavaramerkkiasiat voivat olla etäisiä ​​startup- ja PK-yrityksille. Tässä on yksinkertainen tarkistuslista autamaan pääsemään oikealle tielle. 1. Perusteet ☐ Ymmärrä, miksi tavaramerkit ovat tärkeitä liiketoiminnassa☐ Varmista, että pääbrändisi on sellainen, joka...

IPR-oikeuksien merkitys PK-yrityksille

Euroopan patenttivirasto (EPO) ja Euroopan tavaramerkkivirasto (EUIPO) ovat julkaisseet uuden tutkimuksen nimeltä "Intellectual property rights and firm performance in the European Union". Tutkimuksessa tarkastellaan IPR-oikeuksien (tutkimuksessa mukana olleet...

Miksi brändi on tärkeä ohjelmistoyritykselle

Ohjelmistoyritykset rummuttavat usein olevansa “teknologiayhtiöitä”. Teknologia ja teknologiayhtiöiden immateriaalioikeudet (“IPR-oikeudet”) mielletään usein patenteiksi. Monilla teknologiayhtiöillä – erityisesti suomalaisilla – on käsitys, että brändi on vain...