1. Rekisteröidyt tavaramerkit antavat sinulle laillisen omistusoikeuden brändiisi
Tavaramerkkioikeudet saavutetaan valtaosin rekisteröinnin kautta. Joissakin maissa on mahdollista saavuttaa rajoitettu suoja tavaramerkille sen käyttöön perustuen, mutta suurimmassa osassa maita tämä on joko mahdotonta tai erittäin vaikeaa. Yleissääntönä voidaan todeta, että sinun tulee rekisteröidä tavaramerkkisi saadaksesi vakaan, lain turvaaman omistusoikeuden brändiisi.
2. Rekisteröidyt tavaramerkit tuovat vapautta yritystoimintaasi
Mikäli et rekisteröi tavaramerkkiäsi, on mahdollista (ja jopa todennäköistä), että toinen taho toisessa maassa rekisteröi saman nimen. Tämäntyyppiset konfliktit eivät yleensä ole tarkoituksellisia. Joka päivä haetaan yli 150 000 tavaramerkkirekisteröintiä. On täysin mahdollista, että et ole ainoa, joka miettii parhaillaan valitsemaasi nimeä omalle tuotteelleen. Mikäli joku rekisteröi edes samantyyppisen nimen maassa, joka on sinulle tärkeä, voi tästä koitua sinulle merkittäviä hankaluuksia ja kustannuksia.
3. Tavaramerkkirekisteröinnit ovat muille osoitus oikeuksistasi
Tavaramerkkisi rekisteröimisen myötä tulee omistusoikeudestasi julkista, kaikkien yritysten ulottuvilla olevaa ja omassa toiminnassaan huomioon otettavaa tietoa. Tavaramerkkirekisteröinti on hyvä tapa vähentää todennäköisyyttä sille, että joku rikkoo oikeuksiasi vastaan.
4. Kustannussäästöt
Tavaramerkit ovat melko edullinen tapa hankkia immateriaalioikeuksia. Tavaramerkkiesi rekisteröinti säästää rahojasi konfliktitilanteissa – olipa sitten kyseessä tilanne, jossa sinua syytetään toisen oikeuksien rikkomisesta tai tilanne, jossa sinä syytät toista osapuolta. Mikäli oikeuksiasi loukataan, loppujen lopuksi kaikki osapuolet tuhlaavat rahaa ja muita voimavaroja.
5. Parempien yhteistyökumppaneiden saaminen
Monissa maissa ja erityisesti monissa Aasian maissa paikalliset kumppanit vaativat, että sinulla on rekisteröity tavaramerkki. Miksi? Siitä syystä, että myös he tulevat investoimaan rahaa, voimavaroja ja aikaansa tuodakseen tuotteesi omissa maissaan asiakkaidensa saataville. Yhtä lailla he saattavat kärsiä tappioita paikallisten halpojen jäljitelmien takia, mikäli et ole suojannut tavaramerkkiäsi. Tavaramerkkisi rekisteröimättä jättäminen kertoo heille siitä, että et ole kiinnostunut turvaamaan heidän asemaansa. Suojaamalla tavaramerkkisi varmistat siis myös paikallisten yhteistyökumppaneidesi selustan ja tämän ansiosta vedät puoleesi parempia kumppanikandidaatteja.
6. Ne nostavat brändisi arvoa
Rekisteröidyt tavaramerkit nostavat brändisi arvoa. ISO-standardin (10668:2010) mukaan rekisteröidyt tavaramerkit ovat kolmen merkittävimmän brändisi arvoon vaikuttavan tekijän joukossa.
7. Sijoittajat antavat arvoa immateriaalioikeuksille
Sijoittajat arvostavat huomattavassa määrin yrityksiä, jotka ovat suojanneet immateriaalioikeutensa. Siihen voidaan löytää useita syitä. Yksi syy on se, että immateriaalioikeuksien arvo voi nousta käytännössä loputtomasti − toisin kuin aineellisten hyödykkeiden. Toinen syy on se, että immateriaalioikeudet vähentävät liiketoimintaan liittyviä riskejä.
8. Tavaramerkit kertovat yritystoimintasi vakavaluonteisuudesta
Yritystä, joka ei suojaa sijoituksiaan brändin rakentamisen ja kaupallisen identiteettinsä rakentamisen kautta, ei ole helppoa ottaa vakavasti. Tavaramerkit kertovat yritystoiminnan alkuperästä. Miten voidaan suhtautua vakavasti yritykseen, joka ei vaadi omistusoikeutta omaan kaupalliseen identiteettiinsä?
9. ®-symboli tukee markkinointia
Se, että yritys voi käyttää ®-symbolia kertoo asiakkaille siitä, että itse tuote ja sen alkuperä ovat suojaamisen arvoisia. ®-symboli kertoo yleisölle sen, että brändin omistaja uskoo omaan tuotteeseensa eikä halua kilpailijoidensa ratsastavan omalla maineellaan. ®-symboli siis lisää kuluttajien luottamusta.
10. Tavaramerkit tuovat uusia liiketoimintamahdollisuuksia
Tavaramerkkirekisteröinnit ovat tärkeitä lisensiointia ajatellen. Lisensseihin perustuva liiketoiminta ei ole ainoastaan suuryrityksiä varten. Edustamme monia startup-yrityksiä, joiden liiketoimintamalliin kuuluu olennaisena osana sekä teknologian että brändin lisensiointi. Miksi lisensioida vain teknologia, jos kummankin osapuolen kannalta parempi lopputulos saavutetaan sekä teknologian että brändin lisensioinnilla? Loppujen lopuksi, oikealla tavalla toteutettuna brändistä tulee itse teknologiaa arvokkaampi. Hieman kärjistäen sanottuna: patentti on erinomainen keino voittaa aikaa brändin rakentamiseen.
0 Comments