Blogi

Sloganit tavaramerkkinä

Yritysten sloganit eli iskulauseet voidaan suojata tavaramerkillä. Usein on kuitenkin niin, että slogan ei täytä rekisteröitävyyden vaatimimuksia. Millainen on siis hyvä ja suojattavissa oleva slogan? Iskulauseiden suojattavuuden kriteerit ovat täysin samat kuin...

Tavaramerkkilaki uudistuu – tässä 10 tärkeintä muutosta

Uuden tavaramerkkilain on tarkoitus tulla voimaan alkuvuodesta 2019. Laki uudistuu vastaamaan EU:n uutta tavaramerkkidirektiiviä ja on siten osa laajempaa yleiseurooppalaista lakien harmonisointia. Uudistuksen myötä Suomen lainsäädäntö on lähempänä muiden Euroopan...

Kilpailijan tavaramerkin käyttö hakukonemarkkinoinnissa

Meiltä kysytään usein, voiko kilpailijan tavaramerkkiä käyttää hakukonemarkkinoinnissa. Vastaus tähän, niin kuin oikeudellisiin kysymyksiin yleensäkin, on "se riippuu". Tavaramerkkioikeus tarkoittaa sitä, että sen haltija voi estää muita käyttämästä samaa tai...

Big Mac – missä pihvi?

Viime viikolla kohistiin, kun EU:n tavaramerkkivirasto päätti kumota McDonald’sin EU-tavaramerkin Big Mac käyttämättömyyden perusteella. Mm. Helsingin Sanomat uutisoi, että McDonald’silla ei ole yksinoikeutta maailman suosituimman hampurilaisen nimeen ja Reutersin...

Mitä tarkoitetaan ns. kansainvälisellä tavaramerkillä?

Tavaramerkin kansainvälisellä (ns. Madridin pöytäkirjan mukaisella) rekisteröintihakemuksella voi hakea tavaramerkkirekisteröintiä samanaikaisesti useassa maassa. Hakemus toimitetaan kansallisen viraston kautta World Intellectual Property Organizationille, johon...

10 syytä tavaramerkin rekisteröintiin

Tavaramerkit ovat tärkeitä monestakin syystä. Tässä lyhyt lista joistakin niistä. 1. Rekisteröidyt tavaramerkit antavat sinulle laillisen omistusoikeuden brändiisi Tavaramerkkioikeudet saavutetaan valtaosin rekisteröinnin kautta. Joissakin maissa on mahdollista...