Yritysten sloganit eli iskulauseet voidaan suojata tavaramerkillä. Usein on kuitenkin niin, että slogan ei täytä rekisteröitävyyden vaatimimuksia. Millainen on siis hyvä ja suojattavissa oleva slogan? Iskulauseiden suojattavuuden kriteerit ovat täysin samat kuin...
Blog
Tavaramerkkilaki uudistuu – tässä 10 tärkeintä muutosta
Uuden tavaramerkkilain on tarkoitus tulla voimaan alkuvuodesta 2019. Laki uudistuu vastaamaan EU:n uutta tavaramerkkidirektiiviä ja on siten osa laajempaa yleiseurooppalaista lakien harmonisointia. Uudistuksen myötä Suomen lainsäädäntö on lähempänä muiden Euroopan...
Tavaramerkkilain uudistaminen – luokituksen täsmentäminen
Uusi tavaramerkkilaki tulee todennäköisimmin voimaan keväällä 2019. Tulossa on useita merkittäviä muutoksia, joista eräs tärkeimmistä liittyy tavaroiden ja palveluden luokitteluun. Kyseessä on sen vuoksi tärkeä muutos, että mikäli yritys ei tee siltä vaadittuja...
Kilpailijan tavaramerkin käyttö hakukonemarkkinoinnissa
Meiltä kysytään usein, voiko kilpailijan tavaramerkkiä käyttää hakukonemarkkinoinnissa. Vastaus tähän, niin kuin oikeudellisiin kysymyksiin yleensäkin, on "se riippuu". Tavaramerkkioikeus tarkoittaa sitä, että sen haltija voi estää muita käyttämästä samaa tai...
Big Mac – missä pihvi?
Viime viikolla kohistiin, kun EU:n tavaramerkkivirasto päätti kumota McDonald’sin EU-tavaramerkin Big Mac käyttämättömyyden perusteella. Mm. Helsingin Sanomat uutisoi, että McDonald’silla ei ole yksinoikeutta maailman suosituimman hampurilaisen nimeen ja Reutersin...
Paljonko EU-tavaramerkki maksaa verrattuna muihin asioihin? Lue aiheesta tästä.
Liian monet yritykset päättävät jättää tavaramerkkinsä suojaamatta kustannussyistä. Tässä muutamia laskelmia ja vertauksia siitä, kuinka paljon EU-tavaramerkki maksaa. Laskelmat pohjautuvat tilanteeseen, jossa tavaramerkki on rekisteröity kolmessa...
Mitä tarkoitetaan ns. kansainvälisellä tavaramerkillä?
Tavaramerkin kansainvälisellä (ns. Madridin pöytäkirjan mukaisella) rekisteröintihakemuksella voi hakea tavaramerkkirekisteröintiä samanaikaisesti useassa maassa. Hakemus toimitetaan kansallisen viraston kautta World Intellectual Property Organizationille, johon...
Yritykset, jotka suojaavat tavaramerkkinsä toimintansa alkuvaiheessa, lähtevät nopeampaan kasvuun
Coca-Colan hakiessa ensimmäistä tavaramerkkirekisteröintiään toukokuussa 1892 se oli hädin tuskin perustettu yritykseksi. Kuten tunnettua, tänä päivänä Coca-Cola on yksi maailman kuuluisimpia brändejä. USA:n tavaramerkkiviraston (USPTO) julkaiseman uuden tutkimuksen...
10 syytä tavaramerkin rekisteröintiin
Tavaramerkit ovat tärkeitä monestakin syystä. Tässä lyhyt lista joistakin niistä. 1. Rekisteröidyt tavaramerkit antavat sinulle laillisen omistusoikeuden brändiisi Tavaramerkkioikeudet saavutetaan valtaosin rekisteröinnin kautta. Joissakin maissa on mahdollista...